
Virtuální výstavy jako část fyzických expozic
Jak obohatit stávající muzejní výstavy
Autorka: Nina Wanča
V minulém příspěvku jsme se věnovali tématu virtuálních výstav a jejich přínosů, ale i úskalí pro muzea. V tomto navazujícím textu se zaměříme na to, jak je možné virtuální výstavy začlenit do fyzických výstav, které již máte.
Obsah, který máme na digitálních obrazovkách v podobě informačních kiosků může po čase zastarat. Mnohdy se také stává, že jsme informační kiosky v muzeu vyvinuli s nějakou firmou, ale ta nám již nedala možnost obsah jednoduše a pohodlně editovat a měnit, abychom mohli obsah aktualizovat. A kvůli překlepu a výměně obrázku jim psát nechceme. Dalším problémem pak může být zastaralé uživatelské rozhraní, takže obsah není přívětivý a atraktivní a návštěvníkům se s ním může špatně pracovat.

V tom nejhorším případě jsou většinu času obrazovky dokonce vypnuté. Jsou vám tyto situace povědomé? Pokud ano, a máte v muzeu digitální obrazovky, zvažte, že na ně vytvoříte virtuální výstavu.

Stačí prohlížeč a připojení k internetu
Software INDIHU Exhibition je český nástroj, ve kterém můžete pohodlně vytvářet virtuální výstavy na libovolná témata. Má více než 800 uživatelů a vzniklo v nich více 400 výstav. Jeho velkou výhodou je to, že je zdarma a zároveň k němu existuje podrobná uživatelská podpora.
My navíc pravidelně pořádáme školení, kde se dozvíte více o tématu virtuálních výstav a jejich druhů, naučíte s nástrojem zacházet, ale budete mít možnost s lektorkou probrat nápady na to, jak virtuální výstavy uchopit právě ve vašem muzeu.
Zprovoznit virtuální výstavu ve vašem muzeu pak obnáší jen počítač s monitorem (ideálně s dotykovou obrazovkou, ale můžete přidat i klávesnici a myš) a připojení k internetu. Virtuální výstavy pak mohou být efektivním doplněním stávající expozice.
Jak můžete digitální obsah pojmout? Tipy pro vás
- Vytvořte krátkou prezentaci o nejvzácnějším předmětu
- Vyžijte hry, které INDIHU Exhibition nabízí, a vytvořte obsah pro děti
- Připravte odbornější obsah pro vzdělanější publikum
- Odvyprávějte příběh, jak se předmět dostal k vám do muzea
- Prezentujte, jak se o předměty staráte (tzv. behind the scenes – právě například kozervování nebo výzkum návštěvníky určitě zaujme)
- Vytvořté výstavu na téma, které vám ve fyzické výstavě nezbyl prostor
Příklad z vlastní praxe – výstavy o astronomických knihách
Na podzim 2024 byla v Klementinu výstava s názvem Bibliotheca atronomica, která klasickým způsobem, tedy ve vitrínách a s pomocí textových panelů, prezentovala knihy o astronomii. Tyto historické knihy pochází z 15.–17. století a necvičenému oku mohou sice připadat krásné, ale nesrozumitelné. Důvodem je to, že ve středověku a později v renesanci byly názory na vesmír odlišné o těch dnešních a např. v ilustracích je mnoho symboliky, které je těžké porozumět.

Pro výstavu byly vytvořeny 4 doprovodné virtuální výstavy. Může se to zdát jako hodně práce, ale výstavy byly opravdu krátké, přibližně 5 minut. Cílem výstav bylo nasměrovat návštěvníky na ty nejzajímavější originální exponáty a pomoci jim s porozuměním. V digitálních výstavách jsme ukázali vybrané knihy, vysvětlili jsme detaily, dodali stručná fakta a zajímavosti a vložili video s návodem, jak se dostanou ke konkrétní vitríně, kde uvidí originál. Virtuální výstavy tak vysvětlily, co návštěvníci uvidí a ti pak mohli ocenit autentické předměty do větší hloubky. Pro větší atraktivnost jsme také přidali hry – kvíz, malování nebo stírání.

V minulém článku jsme zmínili, že propagace virtuálních výstav je obtížná a zjistit, zda se naše úsilí vyplatilo, není snadné. Většina muzeí musí vykazovat návštěvnost svým zřizovatelům a INDIHU Exhibition počítá návštěvnost virtuálních výstav. Za dva měsíce, kdy byla výstava otevřená ji navštívilo 2 968 návštěvníků a návštěvnic. Téměř třetina z nich pak využila virtuální výstavy. Všichni víme, že celá řada návštěvníků výstavami jen tak probrouzdá, takže to, že s digitálním doprovodem pracovala třetina z návštěvníků, není špatný výsledek.